Taas aika laajat treenit. Ruudun keskustaa, pysähtyvistä maahanmeno ja seisominen, noutoa, l-tulo sekä kaukot.Ja vähän seuraamista: askeleita ja käännöksiä.

Ruudussa harjoittelimme lähietäisyydeltä keskustan löytymistä. Taigan nähden olin laittavinani jotakin ruudun keskelle.Sitten annoin ruutu-käskyn ja olin itse ruudun vastakkaisella puolella.Tarkoitus oli pysäyttää koira seisomaan ruudun keskustaan.Taiga ei tuntunut aluksi juurikaan huomiovian sitä, että olin laittavinani jotain keskelle.Se kyllä tuli hvyin ruutuun ja pysähtyi, kun käskin. Pitää hioa tätä vielä..Pari toistoa myös siten, että lähetin koiran perusasennosta ja pysäytin, nyt se tuntui etsivän "piilotettua" paremmin, mutta kuunteli mitä sanoin sille..Ehkäpä tuo alkutreenin "luoksetulomaisuus" hieman sekoitti koiraa..No, keskusta löytyi joka tapauksessa, eivätkä kulmatolpat vetäneet koiraa lainkaan.Hyvä! Lopuksi jätimme yhdessä pallon ruuduun taakse.

Luoksetulo ensin suorana.T aavistuksen hidasti liikaa vauhtiaan kun lähestyi minua. Hyvä eteenistuminen. Sitten tehtiin uusiksi ja koiran tullessa heittäydyinkin maahan makaamaan mahalleni: tämä on näitä ruotsalaisten keksintöjä ;) Ja tulihan se Taiga kiitolaukkaa katsomaan mikä mulla oli hätänä ;) Kolmannella kerralla sitten l-tulon yhteydessä maahanmeno. Nyt jäi kyynärpäät aavistuksen koholle, ryökäle odotti jo palloa.Onneksi olin jo alunperin päättänyt palkata namilla tällä kertaa.Eli menin T:n luo, kun olin käskenyt sen paremmin maahan, ja palkkasin sen namilla ja kehuin tietysti. Tätä pitää jatkossakin käyttää: vaihtelevasti palkkaa pallolla ja namilla. 

Pyäshtyvissä, palkkasin suoraan käskyn jälkeen. Ei ihmeitä näissä.

Noudossa juostiin ekana kilpaa kapulalle ja sitten juoksin minä toiseen suuntaan. Hyvä eteenistuminen ja luovutus.

Ruutu sitten vielä.Lähtys kaukaa pallolle. Lähti hyvin vauhdikkaalla laukalla ja sitten leikittiin pallon kanssa vielä lopuksi kaukoja.Hiottiin peruuttamalla istumista sekä maasta istumaannousua. Molemmat hienosti, samoin maahanmeno: ei yhtään heittäydy eteenpäin vaan laskeutuu hissinä alas.Loistavaa! Nyt pitää alkaa treenata sisällä sitä seisomista.Ihan aikuisten oikeesti.

Aika monipuoliset treenit. Näin laajoja ei kannattane liikaa ottaa, sillä kun liikkeitä tulee lisää, treenit venyy.Kuitenkaan ei ole tarkoitus sahata joka ilta kentällä tuntitolkulla.. Ruutua voitaisiin nyt alkaa treenaamaan erilaisina ruuuleikkeinä. Kaukoja leikkien ja hiotaan seisomisen tekniikkaa. Seuraamista eri variaatioin: tänään askellukset ja siirtymiset ok. Vonkuu ja kiekuu helposti, kun en ole siihen puuttunut. Olen nyt pyrkinyt palkkaamaan vain hiljaisista suorituksista. Oma moka, kun en ole jaksanut tähän kiekumiseen aiemmin puuttua, enkä aio sitä nyt kovin "rankalla" kädellä tehdä nytkään, vaikka pisteitä varmasti meneekin.